مهدویت
بسم الله الرحمن الرحیم
تقدیم به ساحت مقدس امام زمان (عج)
بخش دوم:
نشانه هاى عاشق حضرت مهدى(عليه السلام)
چه كسى مى تواند بگويد من عاشق مهدى(عليه السلام) هستم و نشانه هاى عشق به حضرت مهدى(عليه السلام) چيست؟
محبت و عشق به لفظ و صِرف ادعا نيست، بلكه در عمل نمايان مى شود. قرآن كريم در مورد محبت الهى مى فرمايد:
(ان كنتم تحبون الله فاتّبعونى يحببكم الله) آل عمران، آيه 31.
«اگر خدا را دوست داريد از من (پيامبر) پيروى كنيد، تا خدا هم شما را دوست داشته باشد.»
پس نشانه ى عشق و محبت به خدا پيروى از رسولش است.
كسى مى تواند بگويد من عاشق و دوستدار مهدى(عليه السلام) هستم كه از حضرتش و نائبان ايشان (فقهاى جامع الشرائط) پيروى كند. عاشق براى ديدار معشوق ولقاى او لحظه شمارى مى كند و از خود بى خود است و هر آنچه را معشوق مى پسندد انجام مى دهد و از آن كوتاهى نمى كند. بر اين اساس يكى از نشانه هاى عشق به مهدى(عليه السلام) انتظار فرج ايشان است، هر چه انتظار بيش تر باشد نشانه ى محبت و عشق بيش تر به حضرت است.
امام زمان(عليه السلام) حافظ و نگهبان دين جدّشان، حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) هستند و با ظهورشان مى خواهند اسلام واقعى را به طور كامل پياده كنند. بنابراين از
نشانه هاى ديگر عاشق مهدى(عليه السلام)، سعى و تلاش در عمل به دستورات اسلام و فرامين الهى است.
در روايتى كه از امام صادق(عليه السلام) در مورد ياران حضرت مهدى(عليه السلام) نقل شده است، مى خوانيم:
« من سرّ ان يكون من اصحاب القائم فلينتظر وليعمل بالورع و محاسن الاخلاق» بحار الانوار، ج 52، ص 140، ح 50.
« هر كس دوست دارد از ياران حضرت مهدى(عليه السلام) باشد، بايد در انتظار باشد و با تقوا و ورع عمل كند و به اخلاق نيكو رفتار نمايد
كسى كه چنين محبت و عشقى در او پديد آمد، آن قدر به حضرت مهدى(عليه السلام) نزديك مى شود كه اگر قبل از ظهور حضرت بميرد، همانند كسى است كه در خيمه ى امام زمان(عج) و همراه ايشان بوده و در ركاب ايشان شهيد شده است.
از امام صادق(عليه السلام) نقل شده :
« من مات منكم وهومنتظر لهذا الامر كمن هو مع القائم في فسطاطه، قال: ثم مكث هنيئة ثم قال: لا بل كمن قارع معه بسيفه، ثم قال: لا والله الا كمن استشهد مع رسول الله» بحار الانوار، ج 52، ص 126، ح 18.
«هر كس بميرد در حالى كه منتظر قيام امام زمان(عليه السلام) باشد مانند كسى است كه با حضرت در خيمه ى ايشان باشد.»
سپس امام صادق(عليه السلام) مدتى مكث نمود و فرمود: « نه بلكه مانند كسى است كه با امام زمان (عليه السلام)شمشير بزند.» سپس فرمود: « نه، قسم به خدا مانند كسى است كه با رسول خدا شهيد شده باشد.»
زن و فرزند داشتن امام زمان (عليه السلام)
آيا امام زمان (عليه السلام) زن و فرزند دارد؟
در زمينه ى همسر و فرزند داشتن امام زمان (عليه السلام) به دو دسته از روايات بر مى خوريم بر اساس اين دو دسته از روايات گروهى معتقدند كه امام زمان (عليه السلام)همسر و فرزندانى در دوره ى غيبت دارند، و بر طبق بخش ديگرى از روايات عده اى معتقد شده اند امام زمان (عليه السلام)زن و فرزند داشتن شان متيقن نيست. آن كسانى كه مى گويند امام زمان (عليه السلام) زن و فرزند دارند به سه دليل تمسك جسته اند:
1ـ قواعد كلى: يعنى بر طبق احكام اسلام يكى از سنت هاى مهم پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) ازدواج است كه امام زمان (عليه السلام) به رعايت سنت هاى پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)از همه مردم اولى است.
2ـ روايات: به عنوان مثال سيد بن طاووس در جمال الاسبوع مى فرمايد: روايتى با سندهاى متصل يافتم كه حضرت ولى عصر (عليه السلام) را اولاد بسيارى است در شهرهاى كرانه ى دريا كه آن ها هركدام والى و حاكم اند
3 ـ دعاها: در برخى از دعاها نامى از فرزند امام زمان (عليه السلام) به ميان آمده است مثل يا مولاى يا صاحب الزمان صلوات الله عليك وعلى آل بيتك ... على اهل بيتك ... روى هم رفته اين موارد به زن و فرزند داشتن امام زمان (عليه السلام) دلالت دارند.
مرحوم كفعمى در كتاب مصباح نقل كرده است كه بر طبق روايتى همسر آن حضرت از نسل عبد العزّى پسر عبدالمطلب مى باشد.
پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان (عليه السلام) صفحه 141 و 142 و 143 مراجعه كنيد.
در مقابل دلايلى هم اقامه شده است كه آن حضرت حداقل هم اكنون فرزندى ندارد از جمله آنها است روايتى كه مسعودى از على بن ابى حمزة ابن السّراج و ابن سعيد مكارى نقل مى كند كه آن دو مى گويند به خدمت امام رضا (عليه السلام)رسيديم على بن ابى حمزه عرض كرد «از پدرانت روايت كرده ايم كه امام از دنيا نمى رود تا فرزندش را ببيند.» حضرت فرمودند: «آيا در اين حديث روايت كرده ايد الاّ القائم» عرض كردند: «بلى»، يا در روايت ديگر دارد: امامى وجود ندارد مگر اين كه فرزندى دارد جز امامى كه حسين (عليه السلام) براى او از قبر بيرون مى آيد او فرزند ندارد و ...
به هر حال اگر چه همسر و فرزند داشتن آن حضرت محتمل است، اما در بررسى اخبار و احاديث وارده روايت معتبرى كه موجب اطمينان باشد به چشم نمى خورد، يا در عين حال نه زن و فرزند داشتن و نه زن و فرزند نداشتن هيچ كدام با احكام اسلام منافاتى ندارد; چرا كه نكات منفى ترك تأهل به جهت برخوردارى امام (عليه السلام) از نيروى عصمت متوجه امام (عليه السلام)نمى باشد. در مورد خصوصيات خاص و دقيق همسر و تعداد فرزندان مطلبى خاص در روايات به چشم نمى خورد.
ويژگيهاى ياران حضرت مهدى (عج) از نگاه قرآن
در قرآن مجيد اين كتاب انسان ساز و حركت آفرين در رابطه با ياران حضرت مهدى (عج) يك آيه است كه بسيار اميدبخش و سازنده است اين آيه در حقيقت بيانگر حقايق و واقعيتهايى است كه اگر به طور جدّى و همه جانبه تعقيب گردد، موانع سر راه را بر مى دارد و جهان اسلام را به استقبال مصلح جهانى حركت مى دهد.
در سوره مائده آيه 59 خداوند بطور مستقيم مؤمنان رامورد خطاب قرارداده و مى فرمايد:
اى مؤمنان هر كس از شما مرتد شد و از اسلام بيرون رفت! خداوند در آينده جمعيتى را مى آورد كه داراى پنج امتياز هستند.
هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خداوند را دوست دارند.
در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند .
در برابر مشركان و دشمنان ـ سرسخت و نيرومندند.
بطور پى گير در راه خدا جهاد و تلاش مى كنند.
در مسير انجام وظيفه و سرزنش از سرزنش هيچ سرزنش كننده اى نمی هراسند اين فضل خدا است كه به هر كه بخواهد (و شايسته ببيند) مى دهد.
فضل و رحمت خدا وسيع است و او بر همه چيز آگاه است .
در روايات براى اين آيه مصاديق مختلفى بيان شده، از جمله اينكه اين آيه در مورد ياران حضرت مهدى (عج) است كه با ااين ويژگيها با تمام قدرت در مقابل مرتدين و كارشكنان مى ايستد. و در عبارتى امام صادق ع فرمود:
صاحب اين امر(حضرت مهدى (عج)) در پرتو اين آيه در حمايت چنين ياران آگاه و دلاور محفوظ است.
از اين آيه شريفه و مطالب ديگر استفاده مى شود كه ياران حضرت مهدى (عج) داراى ويژگيهايى هستند كه عبارتند از:
ویژگی اول:
به عشق آن ياران به خدا اشاره مى كند، آنهاجز به خدا نمى انديشند، در حدّى كه خداوند نيز آنها را دوست دارد. روشن است كه چنين روحيه اى كه در پرتو ايمان و توكل به دست مى آيد.
ویژگی دوم:
به پيوند اخلاقى و وحدت و يكپارچگى با مؤمنان اشاره مى كند كه نقش آنها در پيشبرد كار بسيار مهم و چشمگير است.
ویژگی سوم :
حاكى از سازش ناپذيرى مؤمنان در برابر كافران و نه شرقى بودن و نه غربى بودن آنها است كه در پرتو آن هرگونه تلاش و شگرد دشمن خنثى مى گردد.
سيماى ياران و منتظران حضرت مهدى (عج) از نگاه روايات :
1- امام سجاد ع درباره ياران و منتظران حضرت مهدى (عج) به يكى از دوستانش به نام ابو خالد (ره) چنين فرمود: مردمى كه در زمان غيبت امام زمان (عج) به سر مى برند و معتقد به امامت و رهبرى آن حضرت بوده و منتظر ظهور و قيامش هستند، از مردم هر زمانى برترند چراكه خداوند آنها را آنچنان از عقل و فهم و شناخت برخوردار كرده كه غيبت امام زمان (عج) براى آنان همچون ظهور آن حضرت است. خداوند آنها را در اين زمان همچون مجاهدانى قرارداده كه با شمشير در پيشاپيش رسول خدادص با دشمنان مى جنگيدند در حقيقت مردان خالص و شيعيان راستين ما چنين افرادى هستند كه در آشكار و پنهان به سوى خدا دعوت كنند.
2- امام باقر ع فرمودند:
وقتى قائم ما (عج) قيام كرد هر يك از شما به اندازه چهل مرد نيرومند قدرت پيدا مى كند و دلهاى شما همچون پاره هاى آهن مى شود كه اگر به كوهها بزنند، آنها را مى شكافند.
در بسيارى از روايات آمده كه:
منتظرين همانند كسانى هستند كه در ركاب پيامبر خدا ص بر فرق دشمن ضربه وارد مى سازند.
اگر اين ياران به كوههايى از آهن عبور كنند، آنها را قطعه قطعه كنند. اسلحه هايشان همواره در كار است تا خداوند راضى شود.
امام صادق ع فرمودند:
همراه ظهور قائم (عج) بيست و هفت هزار نفراز پشت كوفه (نجف اشرف) ظاهر شده و به حضرت مهدى (عج) مى پيوندند. پانزده نفر آنها از قوم موسى ع هستند كه به سوى حق هدايت مى كنند و حاكم به حق و عدالت هستند و هفت نفر آنها اصحاب كهفند و بقيه عبارتند از يوشع بن نون ع سلمان ع ابودجانه انصارى ع مقداد ع و مالك اشتر ع اينها در خدمت امام زمان (عج) به عنوان ياران و فرماندهان آن حضرت به شمار مى آيند.
پيامبر ص فرمودند:
مردمى از مشرق زمين بپاخيزند و زمينه ساز حكومت حضرت مهدى (عج) شوند.
در روايتى داريم وقتى از پيامبر ص در مورد آيه 59 سوره مائده سؤال شد پيامبر ص دست خود را به شانه سلمان ع نهاد، فرمود:
منظور از ياران، هموطنان اين شخص هستند. سپس فرمود:
اگر دين به ستاره ثريا بسته باشد در آسمان قرار بگيرد، مردانى از فارس آن را در اختيار خواهند گرفت.
نكاتى پيرامون 313 يار مخصوص حضرت مهدى (عج) پيرامون 313 يار مخصوص و ويژه امام زمان به دو نكته مهم اشاره مى نماييم:
1 ـ تواتر حديث 313 نفر
در همه جا معروف است و در كتابهاى مربوط به امام زمان (عج) نوشته شده كه هنگام ظهور آن حضرت 313 نفر ياران مخصوصش به او مى پيوندند و همچون كوه در برابر حوادث ايستادگى كرده و همراه امام ع هستند و اين حديث 313 نفر در كتب معروف مانند بحار الانوار و اثبات الهداة و منتخب الاثر...آمده است.
2ـ ويژگيهاى مخصوص ياران خالص يعنى 313 نفر از ديدگاه روايات امام مهدى (عج) در انتظار آنها به سر مى برد:
هنگام ظهور امام قائم ع آن حضرت قبل از آنكه كنار كعبه برود و تكيه بر كعبه كند و صداى دل آراى خود را بلند كرده و به جهانيان برساند، در مكانى به نام ذى طوى در انتظار 313 نفر از ياران خاصش توقف مى كند تا اينكه آنها مى آيند و به آن حضرت مى پيوندند... و از آنجا همراه امام به كنار كعبه مى روند...313 نفر از اطراف جهان جمع مى شوند .
امام باقر ع مى فرمايد :خداوند براى حضرت قائم (عج) از دورترين شهرها به تعداد جنگاوران جنگ بدر، 313 مرد را جمع مى كند.
313 نفر نخستين بيعت كنندگان با حضرت قائم (عج) هستند.
هنگام ظهور نخستين كسانى كه پس از جبرييل امين ع با امام قائم (عج) بيعت مى كنند، همين 313 نفر هستند و اين مطلب در احاديث آمده است.
البته بايد توجه داشت كه آغاز ظهور ياران امام زمان 313 نفرند و گرنه بطور سريع بر ياران آن حضرت افزوده مى شود، بطورى كه در همان آغاز به 000/10نفر مى رسند. 313 نفرجانبازان سلحشورند .
امام سجاد ع مى فرمايد:
اين 313 نفر در حدّى از ايثار و جانبازى و شجاعت و سلحشورى هستند كه دشمنان قائم جمع مى شوند تا آن حضرت را به قتل برسانند، همين 313 نفر با دفاع قهرمانانه در راه آن حضرت دشمنان را دفع مى كنند.
313 نفر پرچمداران و حاكمان روى زمين هستند.
امام صادق ع فرمود:
گويا امام قائم (عج) را بر بالاى منبر كوفه مى نگرم كه يارانش 313 نفر مرد به تعداد جنگاوران مسلمانان جنگ بدر ـ اطرافش را گرفته اند اين ياران پرچمداران و حاكمان بر مردم در زمين ازجانب خداوند هستند.
313 نفر امت معدوده و همچون پاره هاى ابرهاى متراكم هستند در قرآن مى خوانيم ـ هر جا كه باشيد، خداوند همه شما را حاضر مى كند ـ در تفسير اين آيه شريفه امام باقر ع مى فرمايد:
منظور ياران قائم (عج) اند كه 313 نفرند، به خدا سوگند منظور از امت معدوده كه (در سوره هود آمده) آنها هستند. به خدا سوگند در يك ساعت همگى جمع مى شوند، همچون پاره هاى ابر پائيزى كه بر اثر باد جمع و متراكم مى گردد.
313 نفر ركنها و پايه هاى خلل ناپذير و پشتيبانان محكمند.
امام صادق در تفسير آيه 70 سوره هود كه در آن آمده، حضرت لوط به قوم سركش و تبهكار خود گفت، «لو أن ّ لى بكم
قوّة او آوى الى ركن شديد»فرمود: منظور از قوة همان قائم (عج) است و منظور از ركن (پشتيبان محكم) 313 نفر از يارانش هستند.
امام باقر ع فرمود:
امام قائم (عج) داراى 313 نفر ياور است كه اين افراد از عجم هستند، برخى از آنها در روز بر روى ابر سوار شده و راه مى روند و به نام و پدر و اوصاف و نسب معروفند .
دست خدا بالاى سر حضرت مهدى (عج) و يارانش است .
اين مطلب از آيه شريفه «ان تنصروالله ينصركم و يثبّت اقدامكم» استفاده مى شود.
50 نفر از 313 نفر يار مخصوص امام زمان (عج) از زنان هستند.
امام باقر ع مى فرمايد: سوگند به خدا سيصد و اندى نفر مرد مى آيند كه در ميانشان 50 نفر زن هستند، آمدنشان همچون ابرهاى پاييزى است.
آگاهى امام زمان (عليه السلام) از اعمال ما
آيا امام زمان (عليه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند؟
بنابر آنچه در قرآن مجيد و روايات معصومين(عليهم السلام)آمده است، همه ى ائمه و از جمله امام زمان (عليه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند.
قرآن مجيد مى فرمايد:
( وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون ... ) سوره توبه ، آيه 105.
بگو: هر عملى مى خواهيد انجام دهيد، پس خدا، رسولش و مؤمنان عمل شما را مى بينند در رواياتى كه در تفسير آيه آمده است، گفته شده كه مراد از مؤمنان در اين آيه ائمه ى معصومين(عليهم السلام)هستند. پس اصل آگاهى امام زمان (عليه السلام) از اعمال و رفتار ما امرى مسلّم است، ولى چگونگى حصول اين عمل از راه هاى مختلفى است از جمله:
1- خداى تبارك و تعالى به ايشان چشمى داده است كه همه چيز را مى بينند. حضرت عيسى (عليه السلام) ـ كه بعد از ظهور امام زمان (عليه السلام)مى آيد و پشت سر آن بزرگوار نماز مى خواند ـ طبق گفته ى قرآن مجيد از آنچه مردم در خانه هايشان ذخيره كرده بودند و آنچه مى خوردند خبر مى داد، بدون اين كه آن ها را در ظاهر ديده باشد سوره آل عمران، آيه 49. با توجه به اين كه مقام حضرت مهدى (عليه السلام) از حضرت عيسى (عليه السلام) بالاتر است، پس حتماً از اعمال و رفتار ما آگاهى دارد.
2- ملائكه بر امام زمان (عليه السلام) نازل مى شوند و نامه ى اعمال بندگان را به حضرت مهدى (عليه السلام) عرضه مى كنند. در روايات آمده است كه هفته اى دو بار نامه ى اعمال بندگان به امام زمان (عليه السلام) عرضه مى شود. در برخى از روايات مى خوانيم كه در روزهاى دوشنبه و پنج شنبه نامه ى اعمال بندگان به حضرت عرضه مى شود
« ان الاعمال تعرض على النبى (صلى الله عليه وآله وسلم) فى كل اثنين و خميس فيعلمها وكذلك تعرض على الائمة (عليه السلام) فيعرفونها ». بحارالانوار، ج 5، ص 329.
3 ـ ملائكه بر حضرت نازل مى شوند و اين علوم را بر ايشان القا مى كنند. غير از اين راه ها، ممكن است راه هاى ديگرى هم باشد كه ما از آن ها بى خبريم. البته اين علم و آگاهى حضرت، به اعمال و رفتار ظاهرى ما منحصر نمى شود، بلكه آن بزرگوار از نيت هاى ما هم آگاه است.
فوايد امام غايب
بركات امام مهدى (عليه السلام) در زمان غيبت چگونه ارزانى اهل زمين مى شود؟
اگر چه ممكن است حضور شخصى امام زمان (عليه السلام) در بين مردم سبب شود كه مسلمانان از بركات بيش ترى بهره مند شوند، ولى اين گونه نيست كه اگر شخص ايشان غايب بود، هيچ گونه فايده اى براى امت اسلامى و مردم نداشته باشد. در روايات فوآيد گوناگونى براى حضرت در حال غيبت آمده است; از جمله:
1 ـ امام غائب (عليه السلام) واسطه فيض و امان اهل زمين: امام معصوم(عليهم السلام)امان اهل زمين اند، و اگر زمين از اين حجت هاى الهى خالى بماند دنيا و اهلش نابود خواهند شد.
امام سجاد (عليه السلام) فرمود:
« ما پيشواى مسلمانان و حجت بر اهل عالم و سادات مؤمنان و رهبر نيكان و صاحب اختيار مسلمانان هستيم; ما امان اهل زمين هستيم چنان كه ستارگان امان اهل آسمانند. به واسطه ى ماست كه آسمان بر زمين فرود نمى آيد، مگر وقتى كه خدا بخواهد; به واسطه ى ما باران رحمت حق نازل و بركات زمين خارج مى شود. اگر ما روى زمين نبوديم اهلش را فرو مى برد و آن گاه فرمود:
« از روزى ك خدا آدم را آفريده تا حال هيچ گاه زمين از حجتى خالى نبوده است، ولى آن حجت گاهى ظاهر و مشهور و گاهى غايب، و مستور بوده است، تا قيامت نيز از حجت خالى نخواهد شد، و اگر امام نباشد خدا پرستش نمى شود.» سليمان مى گويد عرض كردم: مردم چگونه از وجود امام غايب، منتفع مى شوند؟ فرمود: «همان طور كه از خورشيد پشت ابر بهره مى برند.» ينابيع المودة، ج 2، ص 217.
2 ـ اميد بخشى به مسلمانان: ايمان و اعتقاد به امام غايب (عليه السلام) سبب اميدوارى مسلمانان نسبت به آينده ى پر مهر و صفاى خويش در عصر ظهور امامشان مى گردد. جامعه ى شيعى، طبق اعتقاد خويش به وجود امام شاهد و زنده، همواره انتظار بازگشت ايشان را دارد. هر چند او را در ميان خود نمى بيند، اما خود را جداى از او نمى داند. حضرت همواره مراقب حال و وضع شيعيان خويش هستند، و اين باعث مى شود تا شيعان به اميد لطف و عنايت حضرتش براى رسيدن به يك وضع مطلوب جهانى تلاش كرده و در انتظار ايشان بسر ببرند.
3 ـ پاسدارى از آيين اسلام و دين خدا: يكى ديگر از فوآيد امام غايب اين است كه عاشقان و سربازان آن حضرت، به اميد عصر ظهور خود را براى دفاع از دين آماده مى نمايند.
حضرت على (عليه السلام) در اين خصوص مى فرمايد:
« به بركت آن امام گروهى از مردم براى دفاع از دين و درهم كوبيدن فتنه ها آماده مى شوند، چنان كه شمشير و تير به دست آهنگر تيز مى گردد; چشم آن ها به واسطه ى قرآن روشن است. تفسير و معانى قرآن در گوششان گفته مى شود و شب و روز از جام حكمت و علوم الهى سيراب مى شوند.» نهج البلاغه صبحى صالح، خطبه 15.
تعجيل ظهور
چه چيزهايى موجب نزديكتر شدن ظهور امام زمان (عليه السلام) مى شود؟
زمان ظهور امام زمان (عليه السلام) را خدا مى داند و ما در حالى كه بايد زمينه هاى نزديكتر شدن ظهور را فراهم كنيم،
نبايد در ظهور تعجيل نمائيم. در دعايى كه در غيبت امام زمان (عليه السلام) آمده مى خوانيم:
« انت العالم غير المعلّم بالوقت الذى فيه صلاح امر و ليك فى الاذن له باظهار امره و كشف سرّه فصبرنى على ذلك حتى لا احب تعجيل ما اخرّت ولا تأخير ما عجلت»
« اى خدا تو دانايى ـ بدون معلم و بدون آنكه كسى به تو خبر داده باشد ـ به وقتى كه در آن صلاح ولىّ تو باشد كه به او اجازه دهى براى آشكار كردن امرش و برطرف كردن پرده او، پس مرا صبر عطا كن تا نخواهم تعجيل آنچه را تأخير نمودى و نه تأخير آنچه را تعجيل كنى»
امام زمان (عليه السلام) براى برقرارى عدالت در سراسر جهان، ايجاد حكومت واحد جهانى، برافراشتن پرچم توحيد در تمام مناطق كره زمين و حاكميت دين اسلام بر تمامى اديان، ظهور و قيام خواهند فرمود و هر آنچه زمينه تحقق اين اهداف بلند را آماده سازد، موجب نزديكى ظهور حضرت مى شود. پس برقرارى حكومت اسلامى در جامعه به تحقق اهداف قيام حضرت مهدى (عليه السلام) كمك مى كند و زمينه اى براى ظهور خواهد بود و در نزديكى ظهور نقش دارد.
يكى ديگر از نكاتى كه نقش بالايى در نزديكى ظهور دارد، دعا براى فرج امام زمان (عليه السلام) است.
در توقيعى كه از ناحيه مقدسه توسط «محمد بن عثمان» صادر شده است، امام زمان (عليه السلام) مى فرمايند:
«اكثروا الدعاء بتعجيل الفرج فان ذلك فرجكم» براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد، كه در آن فرج شما هم هست.
در مورد فرج دعاهاى متعددى در كتب ادعيه (مفاتيح الجنان) آمده است. پس نه تنها بايد براى تعجيل فرج دعا كرد، بلكه زياد بايد دعا نمود، كه دعا موضوعيت دارد و در تعجيل فرج نقش دارد، چون دعا يكى از مقدرات الهى است كه در تغيير قضاى الهى تأثير مى گذارد، در روايتى كه از امام صادق (عليه السلام) نقل شده است، حضرت مى فرمايند:
« الدعاء يردّ القضاء بعد ما ابرم البراماً فاكثر من الدعاء »
« دعا قضاى حتمى را بر مى گرداند، پس زياد دعا كن. »
نخستين سخنان امام زمان (عليه السلام) بعد از ظهور
نخستين سخنانى كه امام زمان (عليه السلام) بعد از ظهور مى فرمايند، چيست؟
هنگامى كه خداوند متعال اذن ظهور به امام زمان(عليه السلام) بدهند، آن حضرت براى اصلاح جهان از كنار كعبه ظهور مى كنند و نخستين سخنى كه مى فرمايند: آيه (بقية الله خيرلكم ...) است. امام باقر(عليه السلام) در روايتى ـ كه محمد بن مسلم از ايشان نقل كرده ـ مى فرمايند:
« حضرت به ديوار كعبه تكيه مى دهد و سيصد و سيزده نفر در خدمتش جمع مى شوند، و اول كلامى كه به آن نطق مى كنند، اين آيه كريمه است: (بقية الله خيرلكم ان كنتم مؤمنين) يعنى آنچه خدا بر شما باقى گذارد بهتر است، اگر واقعاً به خدا ايمان دارند. بعد از آن مى فرمايد: منم بقية الله در روى زمين ».
و نيز در ضمن روايتى كه از امام صادق(عليه السلام) نقل شده، حضرت مى فرمايند:
آقاى ما قائم(عليه السلام) پشت به كعبه مى دهد و مى فرمايد :
اى مردم! آگاه باشيد! هر كه مى خواهد كه به آدم(عليه السلام) و شيث نگاه كند، هر آينه منم آدم و شيث ـ يعنى در اخلاق و احوال و اوصاف ـ و هر كه مى خواهد به نوحو پسرش سام نگاه كند، هر آينه منم نوح و سام. آگاه شويد! هر كه مى خواهد به ابراهيم و اسماعيل نگاه كند، هر آينه منم ابراهيم و اسماعيل. و هر كه مى خواهدبه موسى و يوشيع نگاه كند، هر آينه منم موسى و يوشع.
آگاه باشيد! هر كه مى خواهد كه به عيسى و شمعون نگاه كند، هر آينه منم عيسى و شمعون. آگاهشويد! هر كه مى خواهد به محمد و اميرالمؤمنين(عليه السلام) نگاه كند، هر آينه منم محمد و اميرالمؤمنين. آگاه باشيد! هر كه مى خواهد كه به حسن و حسين نگاهكند، هر آينه منم حسن و حسين. آگاه شويد! هر كه مى خواهد به ائمه او اولاد حسين(عليه السلام)» نگاه كند هر آينه منم ائمه(عليه السلام)خواهش مرا اجابتنماييد و قبول كنيد، بدرستى كه به شما خبر مى دهم پاره اى چيزها را كه به شما خبر داده شده و پاره اى ديگر را كه خبر داده نشده است.
هر كه كتابها و صحفالهى را خوانده از من بشنود
چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنيدن
به رُخت نظاره كردن، سخن خدا شنيدن
گزيده سخنان امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف
1ـ توجه امام مهدى (عج) به شيعيان خويش
انا غير مهملين لمراعاتكم, و لا ناسين لذكركم, و لو لا ذلك لنزل بكم اللاواه, واصطلمكـم الاعداء. فـاتقـوا الله جل جلاله و ظاهـرونـا.
ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم,كه اگر جز ايـن بود گرفتاريها به شما روى مىآورد و دشمنان, شما را ريشه كـن مى كردند. از خدا بترسيد و ماراپشتيبانى كنيد.
- عمل صالح و تقرب به اهل بيت عليهم السلام
فليعمل كل امرء منكم بما يقرب به من محبتنا,وليتجنب ما يدنيه من كراهيتنا و سخطنـا, فـان امـرا يبغته فجـاه حيـن لا تنفعه تـوبه, و لا يتجيه مـن عقـابنــا ندم على حوبه.
هريك از شما بايد به آنچه كه او را به دوستى ما نزديك مى سازد,عمل كند واز آنچه كه خـوشايند ما نبـوده وخشـم ما در آن است, دورى گزيند, زيرا خـداوند به طور ناگهانى انسان را مىگيرد, در وقتى كه توبه برايـش سودى ندارد وپشيمانى او را از كيفـر مـا به خـاطـر گنـاهـش نجـات نمـى دهــد .
زمستان 1387
هیربد نامی از ایران باستان، به